CLERICI RENATA

Contacts
E-mail
F62609413e646f83b7dfe7ed56161001
bring this page
with you
Structure Department of Statistical Sciences
Telephone 0498274188
Qualification Professore associato confermato
Scientific sector SECS-S/05 - SOCIAL STATISTICS
University telephone book  Show
 

Notice and additional information
La prenotazione di un appuntamento/ricevimento con la docente avviene sempre per email o per messaggio interno alla piattaforma didattica Moodle.
Sono possibili incontri in presenza (a Padova o a Rovigo), telefonici o via Skype.

Office hours
Tuesday from 14:00 to 16:00 Dipartimento di Scienze Statistiche, via C. Battisti, 241, Padova (uff. 124) Gli studenti sono invitati a prenotare per tempo l'appuntamento via email all'indirizzo: renata.clerici@unipd.it.
Gli studenti fuori sede o impossibilitati a presentarsi di persona possono chiedere un colloquio telefonico o via Skype, sempre tramite una richiesta via email.
(updated on 12/03/2019 11:17)

Proposals for thesis
Le transizioni scolastiche tra orientamento, accompagnamento e scelte consapevoli: analisi di indagini condotte tra studenti di Scuola secondaria della provincia di Padova.

Tutorato formativo e sviluppo delle competenze trasversali degli studenti universitari.

Benessere e malessere tra gli studenti della scuola secondaria.

Percorsi di istruzione e formazione di minori e giovani stranieri

Curriculum Vitae
Renata Clerici graduated from Catholic University of Milan in Political Sciences; she is Associate Professor of Social Statistic at University of Padua, Department of Statistical Sciences. She has been teaching Demography and Statistics in the Faculties of Economics of Milan (S. Cuore) and Venice (Ca' Foscari) and in the Faculties of Education and Statistical Sciences of Padova. Currently she is involved in teaching activities for the degree courses of SPIGI and FISPPA Departments.
Her research activity has concerned various issues: family and fertility, territorial mobility and population aging, the diffusion of statistical culture and the teaching of Statistics in primary school. At the moment, her research activity is focused on socio-educational issues: the evaluation of the quality of the didactics and professional outcomes of university programs, drop-outs and effectiveness of tutoring in higher education. These studies are performed using mixed methods approaches.
She is a member of the Italian Association for Population Studies (AISP), Italian Society of Economics Demography and Statistics (SIEDS), Italian Statistical Society (SIS).

Research areas
Integrazione tra approccio qualitativo e quantitativo nella analisi e nella valutazione dei processi e dei sistemi formativi

Orientamento e tutorato per la riduzione dei fenomeni di dispersione nei percorsi formativi

Qualità della didattica universitaria e fattori che influenzano la valutazione della didatica da parte degli studenti.

Le transizioni scolastiche tra orientamento, accompagnamento e scelte consapevoli.

Fonti e metodi per lo studio dei percorsi di istruzione e formazioni di minori e giovani stranieri




Publications
Principali pubblicazioni 2008-2019

CLERICI, R., DA RE L.(2019).Evaluación de la eficacia de un programa de tutoría formativa, RIE, 37(1): 39-56.
CLERICI, R., DA RE, L., GIRALDO, A. & MEGGIOLARO S. (2019). La valutazione del tutorato formativo per gli studenti universitari: il processo, la soddisfazione, l’efficacia. Milano: FrancoAngeli.
VAROTTO, M., DA RE, L., MEGGIOLARO, S. & CLERICI, R. (2018). Orientati per il futuro. Strumenti e buone pratiche per gli studenti di Scuola secondaria della Provincia di Padova. Padova: Cleup.
BASSI, F., CLERICI R. & AQUARIO, D. (2018). Evaluating quality of the didactics at university: the opportunities offered by latent class modeling, TQM Journal, 30(2), 168-180.
DA RE, L. & CLERICI, R. (2017). Abandono, rendimiento académico y tutoría: una investigación de la Universidad de Padua. Revista Educatio Siglo XXI, 35 (2), 139-160.
DA RE, L., CLERICI, R. & ÁLVAREZ PÉREZ, P. R. (2017). The Formative Tutoring Programme in Preventing University Drop-outs and Improving Students’ Academic Performance. Italian Journal of Sociology of Education, 9(3), 156-175.
BASSI, F., CLERICI, R. & AQUARIO, D. (2017). Students’ evaluation of teaching at a large Italian university: validation of measurement scale, Electronic Journal of Applied Statistical Analysis, 10(1): 93-117.
MEGGIOLARO,S., GIRALDO, A. & CLERICI, R. (2017). A multilevel competing risks model for analysis of university students' careers in Italy, Studies in Higher Education, 42(7): 1259-1274.
DA RE, L., CLERICI, R. & ÁLVAREZ PEREZ P.R. (2016). Le attività e gli strumenti del programma di Tutorato Formativo per i nuovi iscritti all'Università. Padova, Cleup.
CLERICI, R., GIRALDO, A. & MEGGIOLARO S. (2015). The determinants of academic outcomes in a competing risks approach: evidence from Italy, Studies in Higher Education, 40(1): 1535-1549.
ZAGO G., GIRALDO, A. & CLERICI, R. (2014). Successo e insuccesso negli studi universitari. Dati, interpretazioni, proposte dall'ateneo di Padova. Bologna, il Mulino.
CLERICI, R., GOLA, G. & CISCO, E. (2013). Quali-Quant Analysis of the Statistical Content in Italian Primary School General Books, International Journal of Multiple Research Approaches, 7(1): 96-109.
BIASIN, C., CLERICI, R. & FINOTTI, C. (2012). The identity and professional culture of the educator at the beginning of the university path in Italy, European Journal of Social Work, 3(1): 361-375.
CLERICI, R., GIRALDO, A. & VISENTIN, E. (2012). Course organisational structure as a determinant of academic success. Some evidence from the University of Padova (Italy), Electronic Journal of Applied Statistical Analysis, Spec.Issue: 1-14.
CLERICI, R. & CISCO, E. (2011). Gli insegnanti di scuola primaria e la statistica: atteggiamenti ed esperienze in una indagine esplorativa, Induzioni, 42: 25-32.
CLERICI, R. & MEGGIOLARO, S. (2011). The Context of Body Art: Body Piercing and Tattooing Among High School Students in a Northeastern Italian Region, SAGE Open, 1(3): 1-11.
FELISATTI, E. & CLERICI, R. (2009). La formazione dell'insegnante alla ricerca nell'integrazione metodologica Padova, Cleup.
CLERICI, R. (2008). Knowledge and attitudes of future schoolteachers in the scientific-mathematical sphere: some evidences for Italy, Educational Studies, 34: 1-11.
CLERICI, R. & CISCO, E. (2008). Contributi dell'approccio quantitativo al lavoro dell'insegnante. Padova, Cleup.



Lecturer's Publications (PDF): F62609413E646F83B7DFE7ED56161001.pdf

List of taught course units in A.Y. 2019/20
Degree course code (?) Degree course track Course unit code Course unit name Credits Year Period Lang. Teacher in charge
SF1330 COMMON SFO2042657 6 3rd Year (2019/20) First
semester
ITA RENATA CLERICI
SF1333 001PD SFO2042657 6 2nd Year (2019/20) Second
semester
ITA RENATA CLERICI
SU2089 COMMON SUP3049990 6 2nd Year (2019/20) First
semester
ITA RENATA CLERICI