CAMPAGNARO MARNIE

Contacts
E-mail
4075eda7d2b64bb3b05541fd3977a7be
bring this page
with you
Structure Department of Philosophy, Sociology, Education and Applied Psychology
Qualification Ricercatore a tempo determinato di tipo A
Scientific sector M-PED/02 - HISTORY OF PEDAGOGY
University telephone book  Show
 

Notice and additional information
Si avvisano gli studenti che per impegni accademici il prossimo ricevimento si terrà martedì 23 luglio presso lo studio in via Beato Pellegrino (n. 20) dalle 9.00 alle 10.00.
Per informazioni sul programma del corso e sugli esami, gli studenti sono invitati a consultare le informazioni in Uniweb.
Per i laureandi, la preparazione, la correzione e la discussione delle relazioni finali saranno seguite esclusivamente mediante incontri periodici e sulla base di scadenze temporali preventivamente concordate con la docente.

Office hours
Tuesday from 12:00 to 13:00 Padova - Via Beato Pellegrino 28, primo piano, studio n. 20 La docente riceve su appuntamento: inviare una mail, specificando nome, cognome e numero di matricola, a marnie.campagnaro@unipd.it.
Tuesday from 13:00 to 14:00 Dipartimento FISPPA - Via Beato Pellegrino n. 28 - Studio n. 20 - 1° piano Il ricevimento studenti riprenderà martedì 3 settembre dalle h. 13 alle ore 14.00, sempre su appuntamento concordato via email.
Le studentesse e gli studenti possono contattare la docente, utilizzando il proprio indirizzo di posta istituzionale.
(updated on 02/08/2019 13:30)

Curriculum Vitae
PhD in Education and Children's Literature.
Researcher in History and Theory of Children's Literature at the Department of Philosophy,
Sociology, Education and Applied Psychology (FISPPA) at the University of Padua (Italy).
She teaches Children’s Literature as part of the degree course in Education Sciences
at Padova University, and at the Catholic University of the Sacred Heart in Milan.

She has lectured as a visiting professor at several prestigious European universities
and been an invited speaker at numerous international conferences.
In 2013, hosted the Ninth Annual International Conference on The Child and the Book network
and in 2017 she was appointed to organize the 6th International Conference
of the European Network of Picturebook Research.

She is member of the Advisory Board and the Steering Commitee of the
European Network for Picturebook Research and of the Child and the Book network.
She is active member of the International Research Society for Children’s Literature.
She is also been invited by the executive board to participate in
the Awards Committee of the IRSCL, to evaluate academic publications
on children’s literature in Italian as potential nominees for the IRSCL book award
and by another executive board to become a mentor in the IRSCL mentoring program,
which is to advise junior colleagues on matters such as academic publishing and grant applications.
She has translated the IRSCL’s Statement of Principles into Italian, and has supported its dissemination in the various languages of our society by reading it on video, on the IRSCL youtube channel (see https://www.youtube.com/channel/UCQJXBmrejhFeHCFdfeV6ECQ).

Research areas
I suoi principali interessi di ricerca, con taglio storico e critico, riguardano la letteratura per l’infanzia e per l’adolescenza, gli albi illustrati, la fiaba, la pedagogia della lettura in età scolare e prescolare, la reader-response theory, figure di scrittori italiani per l’infanzia, gli orientamenti contemporanei della ricerca sulla Letteratura per l'infanzia e sulla Pedagogia della lettura scolastica ed extrascolastica.

Publications
CAMPAGNARO M (2018). L’utile e il dilettevole della Letteratura per l'infanzia 0-3 anni. Riflessioni intorno alla literary literacy e alla reader-response theory. IN DOSSIER NSRICERCA, Nuova Secondaria, vol. 7, XXXIV, p. 86-104, ISSN 1828-4582.

CAMPAGNARO M (2018). Questioni epistemologiche e ricerca pedagogica sui libri 0-3 anni: Introduzione. IN DOSSIER NSRICERCA, Nuova Secondaria, vol. 7, XXXIV, p. 66-69, ISSN 1828-4582.

CAMPAGNARO M (2018). Touch and Feel: The Body, Senses, Books and Narration in Childhood. In NANTE A., CAMPAGNARO M. (eds.), The Body. Ninth International Exhibition of Illustration. p. 73-92, PADOVA: Museo Diocesano di Padova/Medigraf Edizioni, ISBN: 978-88-8848-435-8

Campagnaro M (2017). Frames for the Body. Spaces and Places in Children’s Literature. ENCYCLOPAIDEIA, vol. XXI, p. 3-7, ISSN: 1590-492X, doi: 10.6092/issn.1825-8670/7516

CAMPAGNARO M (2017). From Palace to House. The Changing Domestic Settings of Fairy-tales. ENCYCLOPAIDEIA, vol. XXI, p. 6-28, ISSN: 1590-492X, doi: 10.6092/issn.1825-8670/7518

Campagnaro M (2017). Luci e ombre nei primi albi . LI.B.E.R. LIBRI PER BAMBINI E RAGAZZI, vol. 116, p. 57-59, ISSN: 1120-4095

CAMPAGNARO M (2017). A immagine e somiglianza di bambino. Le trasformazioni della letteratura per l'infanzia e della pedagogia della lettura negli anni Sessanta e Settanta. In: (a cura di): ZAGO G, L'educazione extrascolastica nella seconda metà del Novecento. Tra espansione e rinnovamento (1945-1975). p. 169-190, MILANO:FrancoAngeli, ISBN: 978-88-917-5385-4

Campagnaro M (2017). L'organizzazione della ricerca sulla letteratura per l'infanzia in Europa. Appunti per un'esplorazione. In: (a cura di): Bandini G, Polenghi S, Enlarging one’s vision 2. Strumenti per la ricerca educativa in ambito internazionale. p. 95-107, MILANO:EDUCatt, ISBN: 978-88-9335-242-0

Campagnaro M (2017). Bruno Munari’s visual mapping of the city of Milan: A historical analysis of the picturebook Nella nebbia di Milano. In: (a cura di): Goga N, Kümmerling-Meibauer B., Maps and Mapping in Children’s Literature. Landscapes, seascapes and cityscapes. p. 147-163, AMSTERDAM/PHILADELPHIA:John Benjamins Publishing Company, ISBN: 978 90 272 0161 4, doi: doi 10.1075/clcc.7.09cam

Campagnaro M (2017). Il cacciatore di pieghe. Figure e tendenze della letteratura per l'infanzia contemporanea. LECCE:Pensa MultiMedia, ISBN: 978-88-6760-513-2

Campagnaro M (2016). Seduction and Sedition of the "Table" in the History of Children's Literature . HISTORY OF EDUCATION & CHILDREN'S LITERATURE, vol. XI, p. 373-389, ISSN: 1971-1093

Campagnaro M (2016). Letteratura per l’infanzia, visualliteracy e contaminazioni artistiche. METIS, vol. 11, p. 355-364, ISSN: 2240-9580, doi: 10.12897/01.00147

Campagnaro M (2016). The Function of Play in Bruno Munari’s Children’s Books. A Historical Overview. RICERCHE DI PEDAGOGIA E DIDATTICA, vol. 11, p. 93-105, ISSN: 1970-2221

Campagnaro M (2015). “These Books Made Me Really Curious”: How Visual Exploration Shapes the Young Reader’s Taste. In: (a cura di): Evans J, Challenging and Controversial Picturebooks. Creative and Critical Responses to Visual Texts. p. 121-143, LONDON and NEW YORK :Routledge, ISBN: 9781138797741

Campagnaro M (2015) (a cura di). La Grande guerra raccontata ai ragazzi. ROMA:Donzelli, ISBN: 978-88-6843-190-7

Campagnaro M (2014) (a cura di). Le terre delle fantasia. Leggere la letteratura per l’infanzia e l’adolescenza. ROMA:Donzelli Editore, ISBN: 978-88-6843-059-7

List of taught course units in A.Y. 2019/20
Degree course code (?) Degree course track Course unit code Course unit name Credits Year Period Lang. Teacher in charge
IA1870 COMMON SUP8082397 9 1st Year (2019/20) First
semester
ITA MARNIE CAMPAGNARO
SF1334 002RO SUP8082437 6 2nd Year (2019/20) Second
semester
ITA MARNIE CAMPAGNARO