FERRARI LEA

Contacts
E-mail
17b1e190c37109369b1d1d63023c12f6
bring this page
with you
Structure Department of Philosophy, Sociology, Education and Applied Psychology
Telephone 0498271296
Qualification Professore associato confermato
Scientific sector M-PSI/04 - PSYCHOLOGY OF DEVELOPMENT AND PSYCHOLOGY OF EDUCATION
University telephone book  Show
 

Notice and additional information
Gentili studentesse e studenti
Si comunica che nel mese di luglio i ricevimenti saranno
martedì 16 e lunedì 22 con orario 13.00-15

Office hours
Tuesday from 13:00 to 15:00 PSICO3, Via Venezia 14, 3° piano stanza 14c
(updated on 01/10/2017 08:34)

Proposals for thesis
- analisi della relazione fra adaptability, orientamento al futuro, speranza e ottimismo in adolescenti e adulti;
- prontezza professionale, adaptability, speranza, ottimismo e resilienza in adulti che stanno sperimentando sotto-occupazione e disoccupazione;
- messa a punto e verifica dell’efficacia di interventi finalizzati a favorire conoscenze professionali e capacità di progettazione professionale in bambini e adolescenti;
- analisi del concetto di lavoro e di autenticità nei contesti di lavoro;
- disturbi alimentari e sviluppo professionale;
- speranza, ottimismo, resilienza in genitori e nei loro figli;
- abilità sociali e processi di inclusione;
- sport e inclusione;
- analisi degli atteggiamenti di soggetti in età evolutiva, genitori e insegnanti nei confronti dell’inclusione scolastica;
- analisi degli atteggiamenti di datori di lavoro e colleghi nei confronti dell’inclusione lavorativa;
- messa a punto e verifica di programmi di incremento di atteggiamenti positivi, della solidarietà e dell’altruismo;
- psicologia positiva, counseling e disabilità


Curriculum Vitae
Lea Ferrari. She is an associate professor at the Department of Philosophy, Sociology, Pedagogy and Applied Psychology, University of Padova. Her research efforts are devoted to the study of dimensions and processes in life design models as well as to promote work and social inclusion, quality of life and work satisfaction with attention to contextual factors and a preventive focus. Activities include setting up of instruments, planning of interventions programs and their efficacy verification. She teaches Diversity management in the workplace and Psychology of inclusion for people with disability. She is member of the board of the University Network for Innovation in Guidance Foundation. She is member of the International Section of Counseling Psychology, Division 17, American Psychological Association. She serves as editor of the Turkish Journal of Education TURJE for the counseling and guidance field and of the newsletter of the IAAP Counseling Division 16. She serves also as ad hoc reviewer for the Journal of Happiness Studies, the International Journal for Educational and Vocational Guidance, the Scandinavian Journal of Psychology, the Educational Research Review, the Social Behavior and Personality.

Research areas
- Per quanto concerne in particolare l'ambito del career counseling e della progettazione professionale, le attività di ricerca riguardano lo studio della costruzione professionale nell’arco di vita secondo le prospettive più recenti del life design e del modello sociocognitivo. Particolare attenzione è riservata alla messa a punto e all'adattamento di strumenti di assessment relativamente all’autodeterminazione, all’adaptability, al concetto di lavoro e alla prospettiva temporale e anche alla speranza, all'ottimismo, e alla resilienza. Dal punto di vista dell'intervento l'interesse si concentra su attività di career counseling e career education verso giovani e adulti con caratteristiche diverse (disabilità, svantaggio, ecc.).
- Per quanto riguarda l'ambito della disabilità le attività di ricerca si focalizzano sullo studio delle variabili che caratterizzano la qualità della vita delle persone con disabilità e la loro autodeterminazione. Particolare attenzione viene data alla predisposizione di strumenti per l’assessment di tali variabili e di percorsi per l’intervento e la consulenza. Sono oggetto di studio anche i fattori coinvolti nei processi di inserimento lavorativo e la ricerca attiva del lavoro per adulti con menomazione e disagio psicosociale.

Publications
International articles with IF

• Porfeli, E., Ferrari, L., & Nota, L. (2013). Work valence as a predictor of academic achievement in the family context. Journal of Career Development, 40(5) 371-389.
• Nota, L., Soresi, S., Ferrari, L., & Ginevra, M. C. (2014). Vocational designing and career counselling in Europe: Challenges and new horizons. European Psychologist, 19(4), 248-259.
• Ginevra, M. C., Nota, L., & Ferrari, L. (2015). Parental support in adolescents’ career development: Parents’ and children’s perceptions. The Career Development Quarterly, 63(1), 2-15.
• Ferrari, L., Ginevra, M. C., Santilli, S., Nota, L., Sgaramella, T. M., & Soresi, S. (2015). Career exploration and occupational knowledge in Italian children. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 15(2), 113-130.
• Ferrari, L., Nota, L., Soresi, S., & Ginevra, M. C. (2015). An instrument for analyzing the concepts of work, school, and free time. International Journal of Child and Adolescent Health, 8(3), 321-333.
• Ginevra, M. C., Sgaramella, T. M., Ferrari, L., Nota, L., Santilli, S., & Soresi, S. (2017). Visions about future: a new scale assessing optimism, pessimism, and hope in adolescents. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 17, 187-210.
• Santilli, S., Ginevra, M. C., Sgaramella, T. M., Nota, L., Ferrari, L., & Soresi, S. (2017). Design my future: An instrument to assess future orientation and resilience. Journal of Career Assessment, 25(2), 281-295.
• Ferrari, L., Nota, L., Schultheiss, D. E., Stead, G. B., & Davis, B. L. (2017). Validation of the Childhood Career Development Scale Among Italian Middle School Students. Journal of Career Assessment, 1069072717727483.

International chapters

• Nota, L., Ferrari, L., Sgaramella, T.M., & Soresi, S. (2017). Prevention and schooling in Italy: From past and present to the future. In M. Israelashvili & J. Romano (Eds.), The Cambridge Handbook of International Preventive Science (pp. 850-872). New York: Cambridge University Press.
• Nota, L., Ferrari, L., Sgaramella, T.M. & Soresi, S. (2017). Career Development and Career Design. In K.A. Shogren, M.L. Wehmeyer, & N.N. Singh (Eds.), Handbook of Positive Psychology in Intellectual and Developmental Disabilities (pp. 311-327). Springer: Cham.
• Ferrari, L., Sgaramella, T. M., & Di Maggio, I. (2017). Counseling, training and coaching with mothers and fathers. In L. Nota & S. Soresi (Eds.), Counseling and Coaching in Times of Crisis and Transition: From Research to Practice (pp. 178-191). Routledge: New York.
• Sgaramella, T. M., Nota, L., Ferrari, L., Soresi, S., & Khan, A. (2017). The Italian path to school and social inclusion: Problems, strengths and perspectives. In R. Hanes, I. Brown, & N.E. Hansen (Eds.), The Routledge History of Disability. Toronto: Toronto Press.
• Ferrari, L., Sgaramella, T.M., Santilli, S. & Di Maggio, I. (2017). Career adaptability and career resilience: The roadmap to work inclusion for individuals experiencing disability. In. K. Maree e S. Einarson, Psychology of career adaptability, employability and resilience. Springer.
• Ferrari, L., Sgaramella, T. M., & Soresi, S. (2018). Training for Career Guidance and Counseling Academic Scientists: Future Challenges and Directions. In V. Cohen-Scali, J. Rossier, L. Nota (Eds.), New perspectives on career counseling and guidance in Europe (pp. 205-217). Springer: Cham.

Lecturer's Publications (PDF): 17B1E190C37109369B1D1D63023C12F6.pdf

List of taught course units in A.Y. 2019/20
Degree course code (?) Degree course track Course unit code Course unit name Credits Year Period Lang. Teacher in charge
PS1087 COMMON PSP3049659 6 1st Year (2019/20) First
semester
ITA LEA FERRARI
SF1330 COMMON SFM1026988 9 3rd Year (2019/20) First
semester
ITA ELISA DI GIORGIO
IA1870 001PD SUP3050858 9 4th Year (2019/20) First
semester
ITA LEA FERRARI