First cycle
degree courses
Second cycle
degree courses
Single cycle
degree courses
School of Human and Social Sciences and Cultural Heritage
LANGUAGE, LITERATURE AND CULTURAL COMMUNICATION
Course unit
GERMAN LITERATURE 2
SUP6074669, A.A. 2018/19

Information concerning the students who enrolled in A.Y. 2017/18

Information on the course unit
Degree course First cycle degree in
LINGUE, LETTERATURE E MEDIAZIONE CULTURALE (Ord. 2016)
SU2294, Degree course structure A.Y. 2016/17, A.Y. 2018/19
N0
bring this page
with you
Number of ECTS credits allocated 9.0
Type of assessment Mark
Course unit English denomination GERMAN LITERATURE 2
Website of the academic structure https://www.disll.unipd.it/
Department of reference Department of Linguistic and Literary Studies
Mandatory attendance No
Language of instruction German, Italian
Branch PADOVA
Single Course unit The Course unit can be attended under the option Single Course unit attendance
Optional Course unit The Course unit can be chosen as Optional Course unit

Lecturers
Teacher in charge MARCO RISPOLI L-LIN/13

ECTS: details
Type Scientific-Disciplinary Sector Credits allocated
Core courses L-LIN/13 German Literature 9.0

Course unit organization
Period Second semester
Year 2nd Year
Teaching method frontal

Type of hours Credits Teaching
hours
Hours of
Individual study
Shifts
Lecture 9.0 63 162.0 No turn

Calendar
Start of activities 25/02/2019
End of activities 14/06/2019
Show course schedule 2019/20 Reg.2018 course timetable

Examination board
Board From To Members of the board
3 1920 01/10/2019 30/11/2020 RISPOLI MARCO (Presidente)
MALAGOLI ROBERTA (Membro Effettivo)
FERRON ISABELLA (Supplente)
MASIERO FEDERICA (Supplente)
2 1819 01/10/2018 30/11/2019 RISPOLI MARCO (Presidente)
MALAGOLI ROBERTA (Membro Effettivo)
FERRON ISABELLA (Supplente)
MASIERO FEDERICA (Supplente)
1 1718 01/10/2017 30/11/2018 MALAGOLI ROBERTA (Presidente)
FERRON ISABELLA (Membro Effettivo)
RISPOLI MARCO (Membro Effettivo)
MASIERO FEDERICA (Supplente)

Syllabus
Examination methods: The student's knowledge will be evaluated through an oral exam.
Course unit contents: The topic of the course is the representation of the artist in the german literature of the nineteeth-century, from Goethe to Thomas Mann.
Textbooks (and optional supplementary readings)
  • Johann Wolfgang von Goethe, Wilhelm Meister Lehrjahre - V. Buch, Kapitel 2 und 3. --: --, --. I DUE BREVI CAPITOLI VANNO LETTI IN LINGUA ORIGINALE - I testi verranno messi a disposizione degli studenti in pdf. Cerca nel catalogo
  • Wilhelm Heinrich Wackenroder, "Das merkwürdige musikalische Leben des Tonkünstlers Joseph Berglinger" in: Opere e lettere. Milano: Bompiani, 2014. Il testo verrà messo a disposizione degli studenti in pdf
  • Novalis, Heinrich von Ofterdingen (solo i capitoli 1-8 della prima parte). --: --, --. Per l'originale si consiglia l'edizione Reclam (ISBN: 978-3150089392). L'unica traduzione in commercio è edita da Adelphi (ISBN: 978-8845913242) Cerca nel catalogo
  • Ernst Theodor Amadeus Hoffmann, Die Jesuitenkirche in G. - La chiesa dei Gesuiti a G.. --: --, --. Il testo verrà messo a disposizione degli studenti
  • Franz Grillparzer, Der arme Spielmann - Il povero suonatore. Venezia: Marsilio, 1997. ISBN: 9788831767071 Cerca nel catalogo
  • Friedrich Nietzsche, "Aus der Seele der Künstler und Schriftsteller" da Menschliches, allzu Menschliches (Umano, troppo umano). --: --, --. Gli aforismi in questione (n. 145-223) verranno messi a disposizione in pdf
  • Hugo von Hofmannsthal, Der Tod des Tizian - La morte di Tiziano. --: --, --. Il breve frammento verrà messo a disposizione in pdf
  • Thomas Mann, Tristan - Tristano. Venezia: Marsilio, 1999. ISBN: 9788831771917. IL RACCONTO VA LETTO IN TEDESCO Cerca nel catalogo
  • Thomas Mann, Tonio Kröger. Milano: Rizzoli BUR, 1977. ISBN: 9788817121439 Cerca nel catalogo

Innovative teaching methods: Teaching and learning strategies
  • Lecturing
  • Interactive lecturing
  • Working in group
  • Questioning
  • Action learning
  • Reading

Innovative teaching methods: Software or applications used
  • Moodle (files, quizzes, workshops, ...)

Sustainable Development Goals (SDGs)
Quality Education Gender Equality