First cycle
degree courses
Second cycle
degree courses
Single cycle
degree courses
School of Human and Social Sciences and Cultural Heritage
PRIMARY TEACHER EDUCATION
Course unit
ITALIAN LITERATURE AND LINGUISTICS (Sede di Padova)
SFO2043325, A.A. 2015/16

Information concerning the students who enrolled in A.Y. 2014/15

Information on the course unit
Degree course 5 years single cycle degree in
PRIMARY TEACHER EDUCATION
IA1870, Degree course structure A.Y. 2011/12, A.Y. 2015/16
Sf1201
bring this page
with you
Number of ECTS credits allocated 9.0
Type of assessment Mark
Course unit English denomination ITALIAN LITERATURE AND LINGUISTICS
Department of reference Department of Philosophy, Sociology, Education and Applied Psychology
Mandatory attendance No
Language of instruction Italian
Branch PADOVA
Single Course unit The Course unit CANNOT be attended under the option Single Course unit attendance
Optional Course unit The Course unit is available ONLY for students enrolled in PRIMARY TEACHER EDUCATION

Lecturers
Teacher in charge LERIDA CISOTTO
Other lecturers GILBERTO FERRARO

ECTS: details
Type Scientific-Disciplinary Sector Credits allocated
Core courses L-FIL-LET/10 Italian Literature 5.0
Core courses L-FIL-LET/12 Italian Linguistics 4.0

Course unit organization
Period First semester
Year 2nd Year
Teaching method frontal

Type of hours Credits Teaching
hours
Hours of
Individual study
Shifts
Laboratory 1.0 16 9.0 No turn
Lecture 8.0 60 140.0 No turn

Calendar
Start of activities 28/10/2015
End of activities 23/01/2016
Show course schedule 2019/20 Reg.2017 course timetable

Examination board
Board From To Members of the board
7 2019/20 01/10/2019 30/11/2020 FERRARO GILBERTO (Presidente)
CORTIANA PAOLA (Membro Effettivo)
DE ROSSI MARINA (Membro Effettivo)
MICHELETTI MARZIA (Membro Effettivo)
6 2018/19 01/10/2018 30/11/2019 FERRARO GILBERTO (Presidente)
CORTIANA PAOLA (Membro Effettivo)
DE ROSSI MARINA (Membro Effettivo)
MICHELETTI MARZIA (Membro Effettivo)
5 2017/18 01/10/2017 30/11/2018 FERRARO GILBERTO (Presidente)
CORTIANA PAOLA (Membro Effettivo)
DE ROSSI MARINA (Membro Effettivo)
4 2016/17 01/10/2016 30/11/2017 FERRARO GILBERTO (Presidente)
CORTIANA PAOLA (Membro Effettivo)
DE ROSSI MARINA (Membro Effettivo)
3 2015/16 01/10/2015 30/11/2016 CISOTTO LERIDA (Presidente)
DEL LONGO SILVIA (Membro Effettivo)
FERRARO GILBERTO (Membro Effettivo)
SANTIPOLO MATTEO (Membro Effettivo)

Syllabus
Textbooks (and optional supplementary readings)
  • Lo Duca M. G., Lingua italiana ed educazione linguistica. Tra storia, ricerca e didattica.. Roma: Carocci, 2003. (In particolare capitoli 2, 3, 4). Cerca nel catalogo
  • Lo Duca M. G., Esperimenti grammaticali. Roma: Carocci, 2004. (In particolare capitoli 1, 2, 3) Cerca nel catalogo
  • Pitzorno B., Parlare a vanvera. Milano: Mondadori, 2011. Testo in alternativa a A. Molesini, L'avventura di Ulisse Cerca nel catalogo
  • Sabatini F. - Camodeca C. - De Santis C., Sistema e testo. Dalla grammatica valenziale all'esperienza dei testi. Torino: Loescher, 2011. (In particolare unità 11, 12, 13, 14, 19, 21, 25, 27; capitolo 15) Cerca nel catalogo
  • Ujcich V., I tempi dei testi. Analisi dei tempi verbali in testi narrativi prodotti a scuola. Padova: Cleup, 2010. (in particolare capitoli 4 e 6) Cerca nel catalogo
  • Molesini A., L'avventura di Ulisse., L'avventura di Ulisse.. Milano: Mondadori, 2011. Testo in alternativa a B. Pitzorno, Parlare a vanvera Cerca nel catalogo
  • Cisotto, L., Didattica del testo. Processi e competenze. Roma: Carocci, 2006. Cap. n. 1, 2, 3, 4 Cerca nel catalogo
  • Cisotto L., Polato E., Farnea B., Vergani V., Il Portfolio per la prima alfabetizzazione. Trento: Erickson, 2011. Testo valevole anche per il laboratorio Cerca nel catalogo
  • Cisotto, L. e Gruppo RDL Infanzia, Prime competenze di letto-scrittura. Trento: Erickson, 2010. Testo valevole anche per il laboratorio Cerca nel catalogo
  • Cardarello, R., Contini, A. M., Parole, immagini e metafore. Per una didattica della comprensione. Parma: Edizioni Junior, 2012. cap. n.1, 2, 3, 6, 7, 11 Cerca nel catalogo
  • Bertolini, C., Senza parole. Promuovere la conmprensione del testo fin dalla scuola dell'infanzia.. Parma: Edizioni Junior, 2012. Cerca nel catalogo
  • Ianes, D., Cisotto, L., Galvan, N., Disgrafia e disortografia. Trento: Erickson, 2011. Cerca nel catalogo