First cycle
degree courses
Second cycle
degree courses
Single cycle
degree courses
Faculty of Educational Sciences
EDUCATIONAL SCIENCES
Course unit
FAMILY EDUCATION
SFO2042821, A.A. 2012/13

Information concerning the students who enrolled in A.Y. 2011/12

Information on the course unit
Degree course First cycle degree in
EDUCATIONAL SCIENCES (Ord. 2011)
SF1334, Degree course structure A.Y. 2011/12, A.Y. 2012/13
N0
bring this page
with you
Degree course track EDUCAZIONE DELLA PRIMA INFANZIA [001RO]
Number of ECTS credits allocated 6.0
Type of assessment Mark
Course unit English denomination FAMILY EDUCATION
Department of reference Department of Philosophy, Sociology, Education and Applied Psychology
Mandatory attendance No
Language of instruction Italian
Branch ROVIGO
Single Course unit The Course unit CANNOT be attended under the option Single Course unit attendance
Optional Course unit The Course unit can be chosen as Optional Course unit

Lecturers
Teacher in charge PAOLA MILANI M-PED/01

ECTS: details
Type Scientific-Disciplinary Sector Credits allocated
Core courses M-PED/01 General and Social Pedagogy 6.0

Course unit organization
Period First semester
Year 2nd Year
Teaching method frontal

Type of hours Credits Teaching
hours
Hours of
Individual study
Shifts
Lecture 6.0 42 108.0 No turn

Calendar
Start of activities 01/10/2012
End of activities 26/01/2013
Show course schedule 2019/20 Reg.2019 course timetable

Examination board
Board From To Members of the board
7 2019/20 01/10/2019 30/09/2020 MILANI PAOLA (Presidente)
AGOSTINETTO LUCA (Membro Effettivo)
IUS MARCO (Membro Effettivo)
SERBATI SARA (Membro Effettivo)
6 2018/19 01/10/2018 30/09/2019 MILANI PAOLA (Presidente)
IUS MARCO (Membro Effettivo)
ZANON OMBRETTA (Membro Effettivo)
5 2017/18 01/10/2017 30/09/2018 MILANI PAOLA (Presidente)
IUS MARCO (Membro Effettivo)
ZANON OMBRETTA (Membro Effettivo)
4 2016/17 01/10/2016 30/09/2017 MILANI PAOLA (Presidente)
ZANON OMBRETTA (Membro Effettivo)
3 2015/16 01/10/2015 30/09/2016 MILANI PAOLA (Presidente)
ZANON OMBRETTA (Membro Effettivo)
2 2014/15 01/10/2014 30/09/2015 MILANI PAOLA (Presidente)
ZANON OMBRETTA (Membro Effettivo)
1 2013/014 01/10/2013 30/09/2014 MILANI PAOLA (Presidente)
SERBATI SARA (Membro Effettivo)
ZANON OMBRETTA (Membro Effettivo)

Syllabus
Prerequisites:
Target skills and knowledge:: To know bases of matter
To learn basic abilities to be able to: -to understand pupils’ families complexity; -to manage relationship with parents in pedagogical way; -to built partnership between school- families and local community
Course unit contents: Identity and bases of matter.
Theoretical models and management of relationship between school- families and local community
Partnership parents-teacher in infancy school and in primary school: from knowledge to action
Working with vulnerable children and parents within resilience approach
Planned learning activities:
Textbooks: Milani P. (a cura di), Co-educare i bambini: genitori e insegnanti insieme a scuola,. Lecce: Pensa Multimedia, 2008.
Milani P., Anch'io vado a scuola! I primi giorni con mamma e papà,. Piazzola Sul Brenta (Padova): Kite, 2010. albo illustrato allegato a Quaderno Pedagogico (trattasi di proposta editoriale in due volumi non separabili: albo illustrato e quaderno pedagogico) Cerca nel catalogo
Milani P. (a cura di),, Un tempo per incontrarsi. Pensieri e pratiche per favorire l'ambientamento di bambini e genitori nella scuola dell'infanzia. Piazzola Sul Brenta (Padova): Kite, 2010. Quaderno Pedagogico (trattasi di proposta editoriale in due volumi non separabili: albo illustrato e quaderno pedagogico)
Carrier I., Il pentolino di Antonino. Piazzola sul Brenta (Padova): Kite, 2011. albo illustrato allegato a Quaderno Pedagogico (trattasi di proposta editoriale in due volumi non separabili: albo illustrato e quaderno pedagogico) Cerca nel catalogo
Milani P.,Ius M. (a cura di),, Educazione, pentolini e resilienza. Pensieri e pratiche per co-educare nella prospettiva della resilienza. Piazzola sul Brenta (Padova): Kite, 2011. Quaderno Pedagogico (trattasi di proposta editoriale in due volumi non separabili: albo illustrato e quaderno pedagogico)
Lawrence-Ligthfoot S., Dialoghi tra genitori e insegnanti. Una conversazione essenziale per imparare uno dall'altro. Bergamo: tr.it. Edizioni Junior, 2012.
Teaching methods: Lessons and discussion
Practical trainings with dr. Ombretta Zanon, Marco ius and Sara Serbati.
Assessment criteria: The examination is written, with open questions, only on program of the current year.
Further information: Tutti i materiali e i file PowerPoint utilizzati a lezione saranno messi a disposizione sul sito di Facoltà.
La docente consiglia la frequenza alle lezioni, in particolare raccomanda vivamente la presenza alla prima lezione nella quale vengono fornite tutte le informazioni utili allo svolgimento del corso e alle modalità di studio richieste.