First cycle
degree courses
Second cycle
degree courses
Single cycle
degree courses
Faculty of Educational Sciences
EDUCATIONAL SCIENCES
Course unit
GENERAL AND SOCIAL PEDAGOGY
SFN1027643, A.A. 2011/12

Information concerning the students who enrolled in A.Y. 2011/12

Information on the course unit
Degree course First cycle degree in
EDUCATIONAL SCIENCES (Ord. 2011)
SF1334, Degree course structure A.Y. 2011/12, A.Y. 2011/12
N0
bring this page
with you
Degree course track Common track
Number of ECTS credits allocated 9.0
Type of assessment Mark
Course unit English denomination GENERAL AND SOCIAL PEDAGOGY
Mandatory attendance No
Language of instruction Italian
Branch ROVIGO
Single Course unit The Course unit CANNOT be attended under the option Single Course unit attendance
Optional Course unit The Course unit can be chosen as Optional Course unit

Lecturers
Teacher in charge CHIARA BIASIN M-PED/01

ECTS: details
Type Scientific-Disciplinary Sector Credits allocated
Basic courses M-PED/01 General and Social Pedagogy 9.0

Course unit organization
Period First semester
Year 1st Year
Teaching method frontal

Type of hours Credits Teaching
hours
Hours of
Individual study
Shifts
Lecture 9.0 63 162.0 No turn

Calendar
Start of activities 03/10/2011
End of activities 28/01/2012
Show course schedule 2019/20 Reg.2019 course timetable

Examination board
Board From To Members of the board
7 2019/20 01/10/2019 30/09/2020 AGOSTINETTO LUCA (Presidente)
IUS MARCO (Membro Effettivo)
MILANI PAOLA (Membro Effettivo)
6 2018/19 01/10/2018 30/09/2019 AGOSTINETTO LUCA (Presidente)
BUGNO LISA (Membro Effettivo)
IUS MARCO (Membro Effettivo)
MILANI PAOLA (Membro Effettivo)
5 2017/18 01/10/2017 30/09/2018 AGOSTINETTO LUCA (Presidente)
MADRIZ ELISABETTA (Membro Effettivo)
MILANI PAOLA (Membro Effettivo)
ZANON OMBRETTA (Membro Effettivo)
4 2016/17 01/10/2016 30/09/2017 AGOSTINETTO LUCA (Presidente)
MADRIZ ELISABETTA (Membro Effettivo)
MILANI PAOLA (Membro Effettivo)
ZANON OMBRETTA (Membro Effettivo)
3 2015/16 01/10/2015 30/09/2016 AGOSTINETTO LUCA (Presidente)
MADRIZ ELISABETTA (Membro Effettivo)
MILANI PAOLA (Membro Effettivo)
ZANON OMBRETTA (Membro Effettivo)
2 2014/15 01/10/2014 30/09/2015 AGOSTINETTO LUCA (Presidente)
BIASIN CHIARA (Membro Effettivo)
1 2013/14 01/01/2013 30/09/2014 AGOSTINETTO LUCA (Presidente)
BIASIN CHIARA (Membro Effettivo)
GASPERI EMMA (Membro Effettivo)
MADRIZ ELISABETTA (Membro Effettivo)
TELLAROLI LUISA (Membro Effettivo)

Syllabus
Prerequisites:
Target skills and knowledge:: The course introduces students to the foundation of the discipline: keywords, language, concepts, thesaurus.
Students learn to understand the importance of pedagogical competences that characterizes professionals in education in postmodern contexts of life.
Particular emphasis is placed on pedagogical and methodological skills, analyzing interpersonal, social and relational competences in educational context across the life span. The course introduces students to the social education, increasing the professional culture of social educator about the main themes and problems of this discipline.
Course unit contents: a. The field of Education.
Pedagogical fundamentals for Professionals
Some Major Issues in Postmodern Education
b. Competences for Education
Relationships (Intrapersonal and Interpersonal) in educational contexts
c. Education in Society
Community and Citizenship Education
Planned learning activities:
Textbooks: Kanizsa S, Tramma S. (a cura di), Introduzione alla pedagogia e al lavoro educativo. Roma: Carocci, 2011. (per frequentanti)
Boffo V., Relazioni educative: tra comunicazione e cura. Milano: Apogeo, 2011. (per frequentanti) Cerca nel catalogo
Porcarelli A., Lineamenti di pedagogia sociale. Roma: Armando, 2009. (per frequentanti e per non frequentanti) Cerca nel catalogo
Meirieu P., Frankenstein Educatore. Bergamo: Junior, 2008. (per non frequentanti) Cerca nel catalogo
Barnao C., Fortin D. (a cura di), Accoglienza e autorità nella relazione educativa (parti scelte: capp.1,2,4,5,6,9,11,13).. Trento: Erickson, 2009. (per non frequentanti)
Freire P., Pedagogia dell'autonomia. Saperi necessari per la pratica educativa.. Torino: Edizioni Gruppo Abele, 2004. (per non frequentanti) Cerca nel catalogo
Additional notes about suggested reading:: Students not attending reading list: Meirieu, Barnao e Fortin, Freire, Porcarelli.
Teaching methods: Lectures, exercises, group works.

For attending Students - Pedagogical workshop with individual and group assignments – Readings for Workshop: Sclavi M. (2003). Arte di ascoltare e mondi possibili (parti scelte). Milano: Bruno Mondadori.
Assessment criteria: Attending students: Written examination (70%) and Workshop report (30%)
Not attending students: Written examination.

The final exam will be based on the following criteria: 1) relevance; 2) clearness; 3) reading and lexicon; 4) personal and critical synthesis. Time: 90 minutes.
Further information: Gli studenti non frequentanti e gli studenti iscritti agli anni di corso precedenti che non hanno ancora sostenuto l’esame sono invitati a prendere contatto con la docente (e-mail chiara.biasin@unipd.it – telefono 049 827 3739) per informazioni relative al programma e alle modalità d’esame.
Durante il corso (I Semestre, periodo IA e IB), la docente riceve a Rovigo presso il CUR, viale Porta Adige 145, il mercoledì dalle 13.00 alle 14.30 . Dopo il corso (II semestre), la docente riceve a Padova presso il Dipartimento di Scienze dell’Educazione, piazza Capitaniato, 3,III piano, il mercoledì dalle 12.30 alle 14.00.
È necessario prendere appuntamento tramite e-mail prima di presentarsi al ricevimento.