First cycle
degree courses
Second cycle
degree courses
Single cycle
degree courses
Faculty of Literature and Philosophy
COMMUNICATION
Course unit
CONTEMPORARY HISTORY
LE34107947, A.A. 2011/12

Information concerning the students who enrolled in A.Y. 2011/12

Information on the course unit
Degree course First cycle degree in
COMMUNICATION (Ord. 2010)
IF0313, Degree course structure A.Y. 2010/11, A.Y. 2011/12
N0
bring this page
with you
Number of ECTS credits allocated 9.0
Type of assessment Mark
Course unit English denomination CONTEMPORARY HISTORY
Mandatory attendance No
Language of instruction Italian
Branch PADOVA
Single Course unit The Course unit CANNOT be attended under the option Single Course unit attendance
Optional Course unit The Course unit can be chosen as Optional Course unit

Lecturers
Teacher in charge CARLOTTA SORBA M-STO/04

ECTS: details
Type Scientific-Disciplinary Sector Credits allocated
Basic courses M-STO/04 Contemporary History 9.0

Course unit organization
Period First semester
Year 1st Year
Teaching method frontal

Type of hours Credits Teaching
hours
Hours of
Individual study
Shifts
Lecture 9.0 63 162.0 No turn

Calendar
Start of activities 26/09/2011
End of activities 28/01/2012
Show course schedule 2019/20 Reg.2015 course timetable

Examination board
Board From To Members of the board
5 commissione a.a.2018-2019 01/10/2018 30/11/2019 FRANCIA ENRICO (Presidente)
SORBA CARLOTTA (Membro Effettivo)
ALBANESE GIULIA (Supplente)
4 2017 01/10/2017 30/11/2018 FRANCIA ENRICO (Presidente)
SORBA CARLOTTA (Membro Effettivo)
ALBANESE GIULIA (Supplente)
3 STORIA CONTEMPORANEA 2015/2016 01/10/2015 30/11/2017 FRANCIA ENRICO (Presidente)
SORBA CARLOTTA (Membro Effettivo)
ALBANESE GIULIA (Supplente)
MAZZINI FEDERICO (Supplente)
2 STORIA CONTEMPORANEA 2014/2015 01/10/2014 30/09/2015 FRANCIA ENRICO (Presidente)
SORBA CARLOTTA (Membro Effettivo)
ALBANESE GIULIA (Supplente)
MAZZINI FEDERICO (Supplente)
1 STORIA CONTEMPORANEA 2013/2014 01/10/2013 07/11/2014 FRANCIA ENRICO (Presidente)
SORBA CARLOTTA (Membro Effettivo)
ALBANESE GIULIA (Supplente)
MAZZINI FEDERICO (Supplente)

Syllabus
Prerequisites:
Target skills and knowledge::
Course unit contents:
Planned learning activities:
Textbooks: A.M.BANTI, L'ETA' CONTEMPORANEA. VOL.1. DALLE RIVOLUZIONI SETTECENTESCHE ALL'IMPERIALISMO. --: LATERZA, 2009. obbligatorio per tutti Cerca nel catalogo
A.M.BANTI, L'ETA' CONTEMPORANEA. VOL.2 DALLA GRANDE GUERRA A OGGI. --: LATERZA, 2009. obbligatorio per tutti Cerca nel catalogo
A.M.THIESSE, LA CREAZIONE DELLE IDENTITA' NAZIONALI IN EUROPA. --: IL MULINO, 2001. a scelta- approfondimento 1 Cerca nel catalogo
C.R.BROWNING, UOMINI COMUNI. POLIZIA TEDESCA E SOLUZIONE FINALE IN POLONIA. --: EINAUDI, 2004. a scelta. Approfondimento 2 Cerca nel catalogo
P.WILLSON, ITALIANE. BIOGRAFIA DEL NOVECENTO. --: LATERZA, 2010. a scelta. Approfondimento 3 Cerca nel catalogo
Teaching methods:
Assessment criteria:
Further information: La prova in itinere sarà una prova scritta della durata di quarantacinque minuti così concepita :

a) 5 domande a risposta multipla

esempi :

Dopo il 1814, quale grande nazione europea adottò per prima il suffragio universale?

1) l’Italia, in occasione dei plebisciti per l’unificazione.
2) l’Inghilterra, con il Reform Bill del 1832.
3) la Francia, nel 1848.

Il Congresso di Vienna (1815) stabilì che:

1) La Polonia acquisisse l’indipendenza dalla Russia
2) Il Belgio si unisse all’Olanda in un Regno dei Paesi Bassi
3) In Germania venisse confermata la napoleonica Confederazione del Reno


b) 5 domande a risposta aperta breve (5-6 righe )

esempi :
- Il controllo austriaco sulla penisola italiana dopo il 1815. Come e dove si esercita?
- In quali zone dell’Africa si rivolge l’interesse coloniale inglese ?
- Quali strumenti di “pedagogia nazionale” vengono utilizzati dagli stati europei nella seconda metà dell’800 nel quadro delle politiche di nazionalizzazione?