First cycle
degree courses
Second cycle
degree courses
Single cycle
degree courses
Faculty of Literature and Philosophy
MODERN PHILOLOGY
Course unit
HISTORY OF MEDIEVAL ART
LE01108198, A.A. 2011/12

Information concerning the students who enrolled in A.Y. 2011/12

Information on the course unit
Degree course Second cycle degree in
MODERN PHILOLOGY
IA1862, Degree course structure A.Y. 2011/12, A.Y. 2011/12
N0
bring this page
with you
Degree course track FRANCESISTICA E ITALIANISTICA [001PD]
Number of ECTS credits allocated 3.0
Type of assessment Mark
Course unit English denomination HISTORY OF MEDIEVAL ART
Mandatory attendance No
Language of instruction Italian
Branch PADOVA
Single Course unit The Course unit CANNOT be attended under the option Single Course unit attendance
Optional Course unit The Course unit can be chosen as Optional Course unit

Lecturers
Teacher in charge GIOVANNA VALENZANO L-ART/01

Mutuating
Course unit code Course unit name Teacher in charge Degree course code
LEM0013607 MEDIEVAL ART HISTORY (ADVANCED) GIOVANNA VALENZANO LE0609

ECTS: details
Type Scientific-Disciplinary Sector Credits allocated
Educational activities in elective or integrative disciplines L-ART/01 History of Mediaeval Art 3.0

Course unit organization
Period First semester
Year Student choice

Type of hours Credits Teaching
hours
Hours of
Individual study
Shifts
Lecture 3.0 21 54.0 No turn

Calendar
Start of activities 26/09/2011
End of activities 28/01/2012
Show course schedule 2018/19 Reg.2014 course timetable

Examination board
Board From To Members of the board
2 2015 01/10/2014 30/09/2015 VALENZANO GIOVANNA (Presidente)
GUARNIERI CRISTINA (Membro Effettivo)
MINAZZATO MARTA (Membro Effettivo)

Syllabus
Prerequisites:
Target skills and knowledge::
Course unit contents:
Planned learning activities:
Textbooks: King, Medieval and Renaissance Matrons “Zeitschrift für Kunstgeschichte”, 55, 3, 1992, pp. 372-393. --: --, 1992.
ed. By Diana Norman, Siena, Florence and Padua.Art, Society and Religion 1280-1400. London: --, 1995. in particolare il saggio di C. KING, Women as patrons: nuns, widows and rulers Cerca nel catalogo
A. C. Quintavalle, Medioevo i committenti. Milano: Electa, 2011. Con particolare attenzione ai saggi di X. Barral I Altet e Z. Murat, G. Valenzano, Donne dimenticate: esempi di committenza femminile nel Veneto med Cerca nel catalogo
Matthias Puhle, Otto de Grosse. Magdeburg und Europa, , Band 1 Essays,. Mainz: --, 2001. limitatamente al saggio L. KOERNTGEN, Starke Frauen: Edgith – Adelheid – Theophanu, pp.119-132 Cerca nel catalogo
S. Marinelli, C. Rigoni, Theatrum Urbis. Personaggi e vedute di Vicenza. Vicenza: --, 2003. Limitatamante a G. Valenzano, Immagini di donne, cavalieri e frati nel medioevo vicentino Cerca nel catalogo
G. Valenzano F. Toniolo, Il secolo di Giotto nel Veneto. Venezia: Istituto Veneto di Scienze Lettere ed Arti, 2002. Saggi di T. Franco; L. Baggio, D. Benati, A. M. Spiazzi Cerca nel catalogo
L. Baggio, Benettazzo, Cultura, arte e committenza nella basilica di S. Antonio di Padova nel Trecento. Padova: Centro studi Antoniani, 2002. Saggi di L Baggio, T. Franco; A. De Marchi; A. Sibilia G. Valenzano
R. BRINDENTHAL, C: KOONZ, Becoming visble. Women in european history. Boston: --, 1977.
A. M. Spiazzi, Giusto de’ Menabuoi nel battistero di Padova. Trieste: Lindt, 1989. Cerca nel catalogo
--, Krone und Schleier: Kunst aus mittelalterlichen Frauenklöstern, Katalog der Austellung. Essen: --, 2005.
A.Calzona, Matilde e il tesoro dei Canossa, tra castelli, monasteri e città. Milano: Silvana, 2008. Limitatamente ai saggio di A. Calzona e G G. Zanichelli Cerca nel catalogo
Teaching methods:
Assessment criteria:
Further information: Testi fondamentali oltre a quelli indicati in bibliografia:
KING, Medieval and Renaissance Matrons, Italian-style, “Zeitschrift für Kunstgeschichte”, 55, 3, 1992, pp. 372-393;
L. Bourdua, Guariento's crucifix for Maria Bovolini in San Francesco, Bassano: women and Franciscan art in Italy during the later middle ages, in Pope, church and city: essays in honour of Brenda M. Bolton, edited by F. Andrews, C. Egger, Leiden 2004, pp. 309-323; R. Longhi, Guariento: un'opera difficile, “Paragone”, VIII, 1957, 91, pp. 37-40;G. C. WARR, Painting in late fourteenth-century Padua: the patronage of Fina Buzzacarini, “Renaissance studies”, 10, 1996, pp. 139-155; M. Plant, Portraits and politics in late trecento Padua: Altichiero's frescoes in the S. Felice Chapel, S. Antonio, “The Art Bulletin”, 63, 1981, pp. 406-425.