First cycle
degree courses
Second cycle
degree courses
Single cycle
degree courses
Faculty of Literature and Philosophy
HISTORY AND CONSERVATION OF THE ARTISTIC AND CULTURAL HERITAGE
Course unit
MUSEUM STUDIES AND HISTORY OF COLLECTIONS
LEL1000507, A.A. 2010/11

Information concerning the students who enrolled in A.Y. 2009/10

Information on the course unit
Degree course First cycle degree in
HISTORY AND CONSERVATION OF THE ARTISTIC AND CULTURAL HERITAGE
LE0605, Degree course structure A.Y. 2008/09, A.Y. 2010/11
N0
bring this page
with you
Degree course track BENI STORICO-ARTISTICI [001PD]
Number of ECTS credits allocated 6.0
Type of assessment Mark
Course unit English denomination MUSEUM STUDIES AND HISTORY OF COLLECTIONS
Mandatory attendance No
Language of instruction Italian
Branch PADOVA
Single Course unit The Course unit CANNOT be attended under the option Single Course unit attendance
Optional Course unit The Course unit can be chosen as Optional Course unit

Lecturers
Teacher in charge FRANCO BERNABEI

Mutuated
Course unit code Course unit name Teacher in charge Degree course code
LEL1000507 MUSEUM STUDIES AND HISTORY OF COLLECTIONS FRANCO BERNABEI LE0606

ECTS: details
Type Scientific-Disciplinary Sector Credits allocated
Core courses L-ART/04 Museology and Art and Restoration Criticism 6.0

Course unit organization
Period First semester
Year 2nd Year

Type of hours Credits Teaching
hours
Hours of
Individual study
Shifts
Lecture 6.0 42 108.0 No turn

Calendar
Start of activities 07/10/2010
End of activities 05/02/2011
Show course schedule 2012/13 Reg.2008 weekly timetable
2012/13 Reg.2008 single teaching timetable

Examination board
Examination board not defined

Syllabus
Prerequisites:
Target skills and knowledge:: The course aims to specify the historical modalities of commissioned art and artistic patronage on one hand and the market-driven circulation of works of art on the other. Based on these modalities the course will focus on the development of the relationship between the artist and his public, notions of patrimony and tutelage, and transformations in the organization and culture of exhibitions.
Course unit contents: From private collections to the first museum experiments; treasures, small studies, Wunderkammern, royal galleries, and scientific collections. From the enlightenment museum to its global transformation: the various typologies, characters, and functions of the museum as a public and private institution between the nineteenth and twenty-first centuries.
Planned learning activities:
Textbooks: C. De Benedictis, Per la storia del collezionismo italiano. Fonti e documenti. Firenze: Ponte alle Grazie, 1991. Introduzione e almeno due letture a scelta per ognuna delle sezioni dell'antologia di fonti Cerca nel catalogo
A. Mottola Molfino, Il libro dei musei. Torino: Allemandi, 1998. Cerca nel catalogo
M. Dalai Emiliani, Per una critica della museografia del Novecento in Italia. Venezia: Marsilio, 2008. Studiare pp. 51-119 Cerca nel catalogo
Teaching methods:
Assessment criteria:
Further information: - Tutti gli studenti sono tenuti a visitare almeno 5 musei, sulla storia e le collezioni dei quali riferiranno all'esame.
- Gli studenti frequentanti sono tenuti inoltre a studiare un testo a scelta fra i seguenti:
W. Liebenwein, Studiolo: storia e tipologia di uno spazio culturale, Modena 1992.
G. Olmi, L'inventario del mondo. Catalogazione della natura e luoghi del sapere nella prima età moderna, Bologna 1992.
K. Pomian, Collezionisti amatori e curiosi. Parigi e Venezia XVI- XVIII secolo (1987), Milano 2007.
K. Pomian, Dalle sacre reliquie all'arte moderna. Venezia - Chicago dal XIII al XX secolo, Milano 2004.
E. Hooper-Greehill, I Musei e la formazione del sapere. Le radici storiche, le pratiche del presente (1992), Milano 2005.
K. Schubert, Museo. Storia di un'idea. Dalla rivoluzione francese a oggi (2000), Milano 2004.
M. L. Tomea Gavazzoli, Manuale di Museologia, Milano 2003.
A. Lugli, G. Pinna, V. Vercelloni, Tre idee di museo, Milano 2005.
A. B. Saarinen, I grandi collezionisti americani. dagli inizi a Peggy Guggenheim, Torino 1978.
- Gli studenti non frequentanti devono studiare:
K. Schubert, Museo. Storia di un'idea. Dalla rivoluzione francese a oggi (2000), Milano 2004
e, inoltre, un testo a scelta fra i seguenti:
W. Liebenwein, Studiolo: storia e tipologia di uno spazio culturale, Modena 1992.
G. Olmi, L'inventario del mondo. Catalogazione della natura e luoghi del sapere nella prima età moderna, Bologna 1992.
K. Pomian, Collezionisti amatori e curiosi. Parigi e Venezia XVI- XVIII secolo (1987), Milano 2007.
K. Pomian, Dalle sacre reliquie all'arte moderna. Venezia - Chicago dal XIII al XX secolo, Milano 2003.
E. Hooper-Greehill, I Musei e la formazione del sapere. Le radici storiche, le pratiche del presente (1992), Milano 2005.
M. L. Tomea Gavazzoli, Manuale di Museologia, Milano 2003.
A. Lugli, G. Pinna, V. Vercelloni, Tre idee di museo, Milano 2005.
A. B. Saarinen, I grandi collezionisti americani. dagli inizi a Peggy Guggenheim, Torino 1978.